RED en Goudappel Coffeng bundelen kennis over verkeer en reclame
Bij de lokale,
provinciale en landelijke overheid levert het steeds vaker hoofdbrekens op:
reclame langs de weg, en zeker de nieuwste vormen van reclame-uitingen (zoals
LED-reclame), nemen niet alleen in aantal en omvang toe maar blijken ook een
complex onderwerp waar het gaat om regelgeving. Om discussies te voorkomen
wordt vaak verwezen naar de gevaren voor de verkeersveiligheid maar: leiden het
licht en de bewegingen wel bovenmatig af van de rijtaak?
Bestaande reclame-uitingen in de openbare ruimte worden steeds
vaker vervangen door ‘tv-schermen’: reclame in ABRI’s of op billboards. Wanneer
kun je nu als overheid zoiets toestaan? En: is het antwoord op deze vraag voor
verschillende delen van de stad (bedrijventerrein, woonwijk) hetzelfde? Of
speelt de verkeersomgeving een rol bij de te maken afwegingen en zo ja, welke?
Hoe bepaal je zo objectief mogelijk of reclame verkeersonveilig is? En hoe
vertaal je deze zaken in reclamebeleid, of verwerk je dit in een beleidsplan
openbare verlichting of in de APV?
RED en Goudappel Coffeng bundelen daarom kennis over verkeer en
reclame om advies te geven op dit vlak. Dat Goudappel Coffeng een expert is op
het gebied van verkeersveiligheid is bekend.
Ze beschikken over (door SWOV en RWS gecertificeerde)
verkeersveiligheidsauditors en gedragsexperts. Auditors toetsen nieuwe
situaties vooraf, zodat nog vóór uitvoering de aanleg de verkeersveiligheid
wordt geanalyseerd en waar nodig wordt verbeterd. Gedragsexperts weten hoe om
te gaan met de inherente strijdigheden die er (kunnen) zijn tussen
verkeersveiligheid en het doel van het maken van reclame.
Daarnaast zijn ze ook op de hoogte van de nationale kennis en
standpunten met betrekking tot reclame en verkeersveiligheid van bijvoorbeeld
Rijkswaterstaat, SWOV, diverse verkeerspsychologen, maar ook vanuit de
reclamebranche zelf. Daarnaast worden internationale ontwikkelingen en
bevindingen nauwgezet gevolgd. Zo zijn er onder andere (nieuwe) interessante
inzichten uit recent Amerikaans onderzoek (grootschalig onderzoek met camera’s
en andere sensoren in auto’s), Australisch onderzoek (verschillen in effecten
tussen ‘digitale’ en ’niet-digitale’ reclame) en Belgisch onderzoek (naar de
effecten van LED-reclame op de verkeersveiligheid). RED voegt daar een rijke
ervaring met toepassing van alle mogelijke vormen van communicatie in de buitenruimte, waaronder buitenreclame, aan toe met advies en projectmanagement
op het gebied van communicatie en presentatie en met advies aan gemeenten
inzake het reclamebeleid en aanbestedingen.
Reacties
Een reactie posten